Waarom? Waarom? Waarom?

Wanneer ik word voorgesteld aan een ondernemer die ik nog niet ken, gaat dit nog wel eens als volgt: "Dit is Shira van der Werf! Shira stelt hele irritante vragen, waarvan je na afloop blij bent dat zij ze gesteld heeft." 

Lekkere binnenkomer! Maar hé, je hebt wel direct een gesprek :)

Ik stel inderdaad vaak en veel vragen. Voor mij is dat dé manier om er achter te komen wat op dat moment echt speelt bij een ondernemer. Waarom doe je nou eigenlijk wat je doet? Wat is daarin het meest belangrijk voor je? Waarom? Waarom doe je dan niet X?


Door te vragen dring je door tot de kern

Door 'irritante' vragen te stellen, kan ik in mijn werk heel effectief adviseren. Mijn advies gaat dan namelijk over dat wat er echt toe doet. En niet over dat wat in eerste instantie belangrijk leek te zijn maar dat eigenlijk helemaal niet is. Dat is ook de reden dat ik veel doorvraag en je me vaak hoort vragen: "waarom dan?" Het vergt soms namelijk best wel wat denken en praten om tot de kern te komen.

Dat is ook niet zo gek, in de hectiek van alledag. Je bent misschien vooral bezig met alles wat je nog moet doen.  Er zijn zoveel praktische zaken: een nieuw product lanceren, de nieuwsbrief die je de deur uit wilt hebben, een lastige klant die niet reageert, of de BTW aangifte die voor de deur staat. Grote kans dat je dan niet ook nog even rustig stilstaat bij waarom je ooit je bedrijf begonnen bent. En of je huidige manier van werken daar nog goed bij past.

De juiste vragen stellen helpt om focus te krijgen. Dan heb je de kern weer te pakken van wat voor jouw onderneming belangrijk is. En weet je precies waar dat wat je doet, afwijkt van dat wat je zegt. Het vervolg (een advies, strategie, actieplan of wat dan ook) is over het algemeen dan redelijk eenvoudig in te vullen.

Wat zijn dan juiste vragen? Dat kunnen er zoveel zijn. Hieronder vind je vijf vragen, waarvan ik denk dat iedere ondernemer die eens in de zoveel tijd aan zichzelf zou moeten stellen. De antwoorden die je hierop geeft, geven je een indicatie over waar je werk te verzetten hebt.

5 vragen die iedere ondernemer zich af en toe eens zou moeten stellen

  1. Waarom ben ik ook alweer ooit gestart met mijn bedrijf? 
  2. Wat is de komende maanden het allerbelangrijkste dat ik wil bereiken? 
  3. Met welke doelgroepen of stakeholders moet ik om die reden veel in contact komen? 
  4. Wat en wie heb ik nodig om dit voor elkaar te krijgen? 
  5. Hoe ga ik dat doen?

    Bonusvraag: waarom? (En dat na elke vraag, minimaal twee keer)

Zeg eens eerlijk, hoe vaak neem jij de tijd om stil te staan bij dit soort vragen? Is het al even geleden? Plan dan nú een moment in je agenda in, en ga dit op korte termijn alsnog doen. Met jouw antwoorden op deze vijf vragen, kun je bepalen wat je de komende tijd te doen en te vertellen hebt in jouw onderneming.


Tot slot een tip: doe deze vraag-antwoordsessie niet alleen; van sparren tegen een witte muur is nog nooit iemand creatief geworden. Kies een sparringpartner waarmee je een klik hebt, en die op het juiste niveau mee kan denken. 

Geen sparringpartner in de buurt? Neem dan contact met me op, dan kijken we samen wat ik voor je kan betekenen.