Is voorbeeldgedrag belangrijk?

Stel je voor:
  • Een organisatie in verandering organiseert een startbijeenkomst 'om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen', maar de CEO schuift alleen de eerste 10 minuten aan.
  • Een wethouder gaat over werkgelegenheid en armoedebestrijding, en rijdt zelf de stad door in een dure Tesla.
  • Een managementteam organiseert communicatietraingen voor het hele personeel, maar 'hoeft' zelf niet mee te doen.
  • Of: een tekstschrijver met spelfouten op zijn eigen website. Een kapper met enorme uitgroei. Een mindfulness trainster die op social media uit haar plaat gaat.
Voel je al een beetje welke kant ik op wil? Voorbeeldgedrag. Hoe belangrijk is dat nou?

Zo'n CEO heeft toch gewoon een volle agenda? En hoe erg zijn spelfouten op een website nou? Bovendien heeft die wethouder die Tesla van zijn eigen spaargeld betaald, dus zo erg is dat toch niet?

Ik vind het wel erg.
Ergens denk ik dat je als ondernemer of leidinggevende ook wel aanvoelt dat het niet helemaal klopt. Want heel eerlijk: wat denk je dat de klanten en medewerkers van bovenstaande personen hiervan vinden? Zullen zij enthousiast zijn? Het verhaal geloven als ze in de praktijk wat anders ervaren?

Ben je ondernemer, of heb je een leidinggevende functie in een organisatie? Gefeliciteerd, je hebt een voorbeeldfunctie! Zie het als onderdeel van je functieomschrijving. Ook als je niet altijd even gelukkig bent met wat dit inhoudt. Omdat je opeens op communicatietraining moet bijvoorbeeld, terwijl je je liever niet kwetsbaar opstelt...

Jouw voorbeeldgedrag is de versneller of de rem wanneer je succesvol veranderingen door wil voeren in een organisatie. Jouw voorbeeldgedrag maakt je merk aantrekkelijker. Jouw voorbeeldgedrag kan anderen in beweging krijgen. Of niet. Het toverwoord hier is geloofwaardigheid.

Hoeveel is geloofwaardigheid je waard?
Ik hoop heel veel! Formuleer een missie die je tot in je vezels voelt, waar je elke dag enthousiast door uit bed stapt, en waarvan jij bereid bent het bijbehorende gedrag te laten zien. Je medewerkers of klanten zullen het aanvoelen en waarderen. Het tegenovergestelde kan ook. Als jij niet geloofwaardig bent, geen energie steekt in het levend maken van het organisatieverhaal, niet 'the extra mile' wilt lopen, dan hoef je dat ook niet van anderen te verwachten.

Voorbeeldgedrag tonen is niet altijd makkelijk. Zeker als je merkt dat mede-managers hun voorbeeldfunctie niet zo serieus nemen. Of je als lagere leidinggevende aan de slag moet met een organisatieverhaal waar je niet zelf bij betrokken bent geweest of zelfs helemaal niet achter staat.

Hulp nodig?
Hoe formuleer je een missie, visie of organisatieverhaal waar je écht enthousiast van wordt? Hoe zorg je er vervolgens voor dat 'dat wat je zegt' matcht met 'dat wat je doet'?  Hoe ga je in gesprek met andere leidinggevenden of met je medewerkers over voorbeeldgedrag? En welke keuzes maak je als je je echt niet kunt vinden in het verhaal waar je enthousiast over zou moeten zijn? Neem contact met me op, ik help je graag verder.

Als je er zelf al niet in gelooft, begin er dan niet aan. Dat is mijn visie op succesvolle communicatie. Of het nu gaat om interne communicatie, PR of verkoop. Heb je een verhaal, een visie of een product waar je heilig in gelooft, maar kun je wel hulp gebruiken bij het over de bühne brengen naar klanten, collega's of medewerkers? Als (communicatie)strateeg, senior communicatieadviseur en communicatiecoach kan ik je daarbij helpen. Lees meer over wat ik doe.