Hoe interessant vind jij jouw klant?

Tijdens een netwerkbijeenkomst draait een man, nog voordat je ‘hallo’ kan zeggen, zijn hele pitch af. Na afloop van een bijeenkomst laat een vrouw, die je niet heb gesproken, op elke stoel een visitekaartje achter. Ook op die van jou.


Word je daar enthousiast van?
Ondernemers die alleen de potentiële klant zien, en geen contact maken met de mens. Of geen contact durven te maken, en daarom zo handelen. Ik word er net zo enthousiast van als van de vlotte verkoper voor het goede doel aan de deur of in de winkelstraat. En als van de energieleveranciers, die me regelmatig bellen nu ik als ZZP’er bij de Kamer van Koophandel ingeschreven sta. Niet enthousiast dus.

Wat ze voor mij gemeen hebben, is dat de verkopers nul interesse in mij als klant laten zien. Maar wel verwachten dat ik enthousiast word over hun aanbod. Maar: als jij geen interesse toont in mij, waarom zou ik dan geïnteresseerd zijn in jou en je aanbod?

Wil jij echt verschil maken met jouw bedrijf?
Wil je met jouw bedrijf een langetermijn relatie aangaan met je klant? Wil je echte problemen oplossen of waardevolle verlangens vervullen? Kies dan niet de marketing- en salesstrategie van een straatverkoper. Dat is in mijn ogen respectloos en zegt zoveel als: “jij doet er eigenlijk niet toe, ik heb alleen interesse in je geld.” Zelfs als dat helemaal niet je intentie is.

Toon interesse! Leer jouw potentiële klant kennen. Bouw een relatie op. Durf het gesprek aan te gaan en gebruik je pitch vooral als leidraad. Wees oprecht nieuwsgierig naar waar behoeften of problemen zitten, en doe dán je aanbod. Ik kan je garanderen dat de reacties een stuk enthousiaster zullen zijn, dan als je het gesprek opent met het pushen van je aanbod. Nog steeds geen enthousiaste reacties? Kijk dan of je jouw doelgroep en aanbod wel goed gekozen hebt.


Zit er bij jou een verlangen om te verkopen vanuit verbinding?
Tijdens de workshop ‘low-budget marketing’  die ik op 5 april samen met een marketeer in Apeldoorn verzorg, gaan we uitgebreid kijken naar jouw potentiële klant. En een brug slaan tussen wat jij aan de man wilt brengen, en het verlangen of probleem dat jouw klant ervaart. Wees welkom! Er zijn nog tickets.


Als je er zelf al niet in gelooft, begin er dan niet aan. Dat is mijn visie op succesvolle communicatie. Of het nu gaat om interne communicatie, PR of verkoop. Heb je een verhaal, een visie of een product waar je heilig in gelooft, maar kun je wel hulp gebruiken bij het over de bühne brengen naar klanten, collega's of medewerkers? Als (communicatie)strateeg, senior communicatieadviseur en communicatiecoach kan ik je daarbij helpen. Lees meer over wat ik doe.