Het gaat niet om mijn advies

Vroeger vond ik mijn communicatieadvies heel belangrijk. Er werd toch om mijn expertise gevraagd? Met al mijn opleiding en ervaring had ik wel een mening hoor! Of beter nog: een waarheid. Als je gewoon deed wat ik zei, dan kwam alles goed.

Ahum. Sorry. Zo dacht ik toen nog. De jeugd… Inmiddels weet ik beter.

80% gaat over jou
Tegenwoordig gaat het voor mij nog maar voor 20% over het inhoudelijke advies. De overige 80%? Die gaat over jou! De persoon of organisatie die met een communicatievraag zit. En die daadwerkelijk met mijn advies aan de slag moet of wil. Wat heb je nodig? Wat houd je tegen? Wat wil je uiteindelijk bereiken?

Adviseur, strateeg en coach
Daarom heb ik het steeds vaker over communicatiecoaching, en steeds minder over communicatieadvies. Zo help ik startende ondernemers al coachend naar focus in hun organisatiedoelen en marketing- en communicatieacties. Praktisch communicatieadvies vormt daar maar een klein onderdeel van; het zijn de tips over welke middelen je voor welke doelgroepen kunt inzetten en hoe je jouw boodschap vervolgens het beste formuleert.

Ook bij grotere bedrijven introduceer ik mezelf steeds minder als communicatieadviseur, en steeds vaker als communicatiestrateeg of communicatiecoach. Ik ben in dat opzicht niet de klassieke interimmende senior communicatieadviseur. Ik kom om op te frissen, de huidige situatie ter discussie te stellen, dóór te vragen, om te inspireren en te prikkelen. Om jou uit te nodigen even stil te staan en rond te kijken. En daarna dat te gaan doen en vertellen wat kloppend is voor jou en de organisatie.

Uiteindelijk gaat communicatie over verbinding
Voor mij gaat communicatie (en ook ondernemen) uiteindelijk om verbinding maken met anderen. Je middelen, je boodschappen, je producten en diensten? Die zijn allemaal bedoeld om, in verbinding met de wereld om ons heen, ons leven elke dag een beetje mooier te maken. Oh ja! Daar ging het over! Laten we het dan ook dáár over hebben bij communicatievraagstukken.

Makkelijk? Of mag ik je helpen? 
Klinkt makkelijk, maar voelt misschien best moeilijk. Want bij de kern blijven, dat waar het echt over gaat, en daar dan je handelen en communiceren op richten, kan heel spannend en kwetsbaar zijn.

Ik help je er graag bij. Door te spiegelen, de juiste vragen te stellen, je uit te nodigen anders naar een vraagstuk te kijken, je te helpen woorden te geven aan dat wat je wilt vertellen en, natúúrlijk, ook met strategisch of praktisch advies.

Als je er zelf al niet in gelooft, begin er dan niet aan. Dat is mijn visie op succesvolle communicatie. Of het nu gaat om interne communicatie, PR of verkoop. Heb je een verhaal, een visie of een product waar je heilig in gelooft, maar kun je wel hulp gebruiken bij het over de bühne brengen naar klanten, collega's of medewerkers? Als (communicatie)strateeg en communicatiecoach kan ik je daarbij helpen. Lees meer over wat ik doe.