Heb jij een plan?

Soms wordt een middel zonder dat je het door hebt een doel op zich. Zo sprak ik gisteren een ondernemer die werkt aan het opbouwen van een adressenbestand voor zijn nieuwsbrieven. De oorspronkelijke intentie was natuurlijk: hoe meer mensen ik in mijn bestand heb, hoe makkelijker ik in de toekomst klanten binnenkrijg. 

Maar inmiddels was er een groeiend adressenbestand, maar was niet meer duidelijk in beeld wíe er in dat bestand moesten zitten, wat voor hen relevante content was, én wat het uiteindelijke concrete doel van het versturen van de nieuwsbrieven was.

Is het dan nog zinnig om een nieuwsbrief te versturen? Om te blijven werken aan een groeiend adressenbestand?

Ik vraag het me af. Sterker nog, ik denk dat het niet zo heel zinnig is.

Natuurlijk, vast een beetje. Maar het blijft met hagel schieten. Het kost je bakken vol met tijd en energie, die je liever aan je core business besteedt. Toch?

Wat dan wel?

De belangrijkste tip die ik je kan geven: niet direct in de actiemodus schieten! Je zult niet de eerste ondernemer zijn die vol enthousiasme een enorm adressenbestand voor nieuwsbrieven opbouwt, gaat vloggen, een LinkedIn of Instragram pagina vult. Om na een aantal maanden hard werken nog niet eens antwoord te kunnen geven op één simpele vraag: bereik je wat je voor ogen had?

Simpelweg omdat er geen visie achter zit. Omdat eigenlijk nooit is nagedacht over wat de concrete doelen waren van die marketing, van die communicatie. Bij wie je precies bekend wilde worden, met welk verhaal, en met welke concrete uitkomsten als gevolg.

Wat dan wel? Bedenk een plan. Een strategie. Een visie. Dat mag lang, dat mag kort, kies een aanpak die bij jouw manier van werken past. Maar beantwoordt in ieder geval de volgende vragen:
  • Welke doelen zijn voor jouw onderneming ontzettend belangrijk de komende tijd?
  • Bij welke mensen (doelgroepen) moet je daarom zichtbaar zijn? Wees concreet, hoe ziet die doelgroep eruit?
  • Op welke manier kun je onder de aandacht komen bij deze mensen? Denk online en offline: via 1-op-1 netwerkgesprekken, door naar bijeenkomsten te gaan, via een gerichte nieuwsbrief, door te flyeren, door je social media, door te gaan gastbloggen, je netwerk voor je aan het werk te zetten, et cetera.
  • Op wat voor informatie, kennis, producten of diensten zitten deze mensen te wachten, waarop jij kan aansluiten met jouw verhaal? Oftewel: wat voor interessants heb jij te melden als je in contact bent met jouw doelgroep?
Heb je dat helder? Gefeliciteerd, je hebt een strategie! Nu je toch bezig bent: maak ook een actieplan. Wat ga je wanneer doen? Wat kan vandaag nog, wat doe je komende week, wat doe je komende maand? Wees flexibel in je actieplan. Kom je er achter dat dingen niet werken, stel dan je plan bij. Maar blijf vasthouden aan je strategie, het is het anker waar je altijd op terug kunt vallen.

Hulp nodig bij het scherp krijgen van je organisatiedoelen, het maken van een (communicatie)strategie en het vasthouden aan je actieplan? Als communicatie- en organisatiestrateeg help ik je bij het maken van een strategie die 100% bij jou en je onderneming past, adviseer ik je over welke communicatiemiddelen je met effect in kunt zetten, en coach ik je op de uitvoering van je eigen actieplan. Zodat je met rust en zelfvertrouwen aan je zichtbaarheid werkt. Meer weten? Neem dan contact met me op.